im_leden_logo_wecycle

Consument verwacht van moderne (online) winkel inleverservice kleine apparaten

Tot 75 procent van de mensen vindt dat elektronicaketens de Wecycle Premium Pick-up service moeten aanbieden. Klanten willen bij de bezorging en installatie van een nieuw groot elektrisch apparaat niet alleen het oude grote exemplaar mee teruggeven voor recycling, maar ook kleine apparaten. Wecycle organiseert de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste).


De consument verwacht van een moderne (online) winkel dat deze ook kleine apparaten retour neemt bij de bezorging van een groot elektrisch apparaat. 

Onderzoek door Motivaction toont aan dat 51 tot 75 procent van de mensen vindt van verschillende landelijke elektronicaketens dat zij de Wecycle Premium Pick-up service zouden moeten aanbieden. De belangrijkste redenen daarvoor zijn: ‘goed voor het milieu’, ‘hoort bij deze tijd’, ‘bijdrage aan de circulaire economie’, ‘hoort bij een kwaliteitswinkel’ en ‘hoort bij een moderne winkel’.

“De consument verwacht dat hij via zijn winkel makkelijk afgedankte kleine apparaten kan inleveren of dit nu een fysieke of online winkel is”, zegt Jan Vlak, algemeen directeur van Wecycle. “Wij maken dit mogelijk met onze Premium Pick-up service. We zijn hiermee pas een jaar geleden gestart en nu al doen 150 winkels en vervoerders mee. We denken dat er nog veel meer zich bij ons aansluiten.” De Wecycle Premium Pick-up service wordt uitgevoerd door 150 (online) winkels en vervoerders, waaronder alle BCC-vestigingen, vestigingen van ketens als Electroworld, EP, Euronics en Expert en leasebedrijf Elbuco. De RND, Techniek Nederland (voorheen Uneto-Vni) en Thuiswinkel.org ondersteunen de service.

 

Voordelen retailer en consument
De Wecycle Premium Pick-up service heeft veel voordelen. Zo heeft de consument bij de bezorging en installatie van een groot apparaat even de tijd om kleine apparaten bij elkaar te zoeken. De bezorgers zijn gewend om veilig om te gaan met elektrische apparaten en mogen deze ook vervoeren. De inzamelpartner ontvangt de normale kostenvergoeding voor de ingeleverde apparaten.

Presentatie op Webwinkel Vakdagen
Tijdens de Webwinkel Vakdagen, op 23 en 24 januari in de Jaarbeurs Utrecht, informeert Wecycle op stand 145 de bezoekers over de Premium Pick-up service. Operationeel directeur Mark Tilstra geeft op 24 januari om 15.00 uur in zaal 11 een presentatie samen met Rob Wierenga, hoofd consumentenelektronica van Techniek Nederland.

Video Premium Pick-up service
Kijk hier naar een korte video (1’52”).

Over het onderzoek
Het onderzoek is oktober/november 2018 uitgevoerd door Motivaction onder een representatieve steekproef uit het StemPunt-panel van 1.029 Nederlanders tussen 18 en 75 jaar. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardenoriёntatie.

Over Wecycle
Wij organiseren in Nederland de inzameling en recycling van e-waste. Dit doen we voor zes producentenorganisaties, waarbij 1.750 producenten en importeurs van elektrische apparaten en energiezuinige lampen zijn aangesloten. De inzameling en recycling organiseren we kostenefficiënt en met een maximaal milieurendement. We hebben 10.000 inzamelpunten in Nederland en werken samen met veel inzamelpartners waaronder gemeenten, winkels, installatiebedrijven, kringloopbedrijven en met vervoerders en verwerkers van e-waste. Zo leveren we dagelijks een bijdrage aan de circulaire economie.

In onze Wecycle Service Centers verbinden we de circulaire met de sociale economie. Door apparaten te sorteren en demonteren, geven we mensen die moeilijk meekomen in de reguliere arbeidsmarkt perspectief op een baan en neemt de kwaliteit van recycling toe.

In 2017 hebben wij 107 miljoen kilo e-waste ingezameld en gerecycled met een nuttige toepassing van 97 procent. Hierdoor is een uitstoot van 345 miljoen kilo CO2 vermeden.

Nieuws