im_leden_logo_arn

Ten strijde tegen Zeer Zorgwekkende Stoffen

In de autorecyclingketen proberen we in elke stap materialen nuttig toe te passen. Echter, komen we onderweg ook materialen tegen die een gevaar kunnen zijn voor mens en milieu: de Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). Hoe gaan we daar zo zorgvuldig mogelijk mee om?

Volgens het RIVM (het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) zijn de ZZS stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu. Ze kunnen bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn, of de voortplanting belemmeren. Kortom, stoffen die je niet in een te hoge concentratie in een gerecycled product terug wil zien. Een voorbeeld hiervan is de stof decaBDE, een brandvertrager. Het gebruik van de bromidehoudende vlamvertrager is sinds 2017 verboden in nieuwe toepassingen, maar wordt nog wel in afgedankte auto’s teruggevonden. Het idee was, op voorspraak van Duitse overheidsinstanties, om alle decaBDE-houdende auto-onderdelen in de (post)recyclingsfase de verbrandingsoven in te sturen. Echter, liever niet geeft Janet Kes (Manager Corporate & Public Affairs bij ARN) aan: “De verbrandingsoven zien wij als een laatste uitweg. Het doel is immers om minimaal 95 procent van een autowrak te recyclen.”

“Wij hebben in opdracht van de auto-industrie onderzocht of decaBDE ook écht in gevaarlijke hoeveelheden in het gerecyclede product terechtkomt. Zo werkten wij mee aan een door de ACEA [het Europese verbond voor autofabrikanten] geïnitieerd onderzoek door het onafhankelijke Duitse Öko-instituut. En dat blijkt niet het geval! De kritische grens van 0,001 gewichtsprocent, oftewel tien milligram per kilo, wordt voor de materiaalstromen die op dit moment een materiaaltoepassing kennen niet overschreden.”

 

Meer weten over hoe we in de praktijk omgaan met Zeer Zorgwekkende Stoffen? U leest het hele artikel op ons online magazine Green Light.

Nieuws